AR4SMARTMO in Bouwkroniek.be

AR4SMARTMO in Bouwkroniek.be

Gesimuleerde werkelijkheid of ‘virtual reality’ (vr) is nog iets anders dan toegevoegde werkelijkheid of ‘augmented reality’ (ar). Het verschil is niet altijd voor iedereen even duidelijk. In beide toepassingen zie je de werkelijkheid zoals die is, maar dan wel met een digitaal laagje erover. Het is een technologie die ook voor de bouwsector heel wat interessante toepassingen biedt. Virtual reality en augmented reality zijn begrippen die de jongste tijd steeds vaker opduiken. Bij virtual reality kom je als gebruiker in een virtuele wereld. Je ziet niets meer van de echte wereld om je heen. In de praktijk zet je een bril op je hoofd met een ingebouwd beeldscherm. Door de bril zie je niet wat er echt om je heen gebeurt, maar kijk je rond in een digitale wereld. Die omgeving is op dat moment jouw realiteit. Een gesimuleerde werkelijkheid dus. https://www.bouwkroniek.be/article/augmented-reality-wordt-steeds-belangrijker-in-de-bouwsector.44062 ...
Read More
AR4SMARTMO in Bouw en Wonen

AR4SMARTMO in Bouw en Wonen

Verwant met virtual reality (VR), maar toch net dat tikkeltje anders is ‘augmented reality’ oftewel AR: je ziet de werkelijkheid zoals die is, maar dan wel met een digitaal laagje erover. Een technologie die heel wat interessante toepassingen biedt, bijvoorbeeld voor de bouwsector. Wie virtual/augmented reality en bouw in één zin samen hoort, denkt nogal snel aan het ontwerp van een gebouw. De architect die je met allerlei 3D-tekeningen en een fancy VR-bril op je neus een realistisch beeld geeft van hoe een gebouw er zal uitzien. Waar komen deuren, ramen en trappen? Waar de waterleidingen, ventilatiekanalen en de elektrische aansluitingen? https://www.bouwenwonen.net/artikel/Vier-interessante-AR-toepassingen-voor-de-bouwsector/48341 ...
Read More
AR4SMARTMO op PXL Experts: Interessante AR-toepassingen voor de bouwsector

AR4SMARTMO op PXL Experts: Interessante AR-toepassingen voor de bouwsector

Verwant met virtual reality (VR), maar toch net dat tikkeltje anders is ‘augmented reality’ oftewel AR: je ziet de werkelijkheid zoals die is, maar dan wel met een digitaal laagje erover. Een technologie die heel wat interessante toepassingen biedt, bijvoorbeeld voor de bouwsector. Wie virtual/augmented reality en bouw in één zin samen hoort, denkt nogal snel aan het ontwerp van een gebouw. De architect die je met allerlei 3D-tekeningen en een fancy VR-bril op je neus een realistisch beeld geeft van hoe een gebouw er zal uitzien. Waar komen deuren, ramen en trappen? Waar de waterleidingen, ventilatiekanalen en de elektrische aansluitingen? https://www.pxlexperts.be/vier-interessante-ar-toepassingen-voor-de-bouwsector/ ...
Read More
Podcast / Van bouwplannen in 2D naar communicatieve bouwmodellen in 3D

Podcast / Van bouwplannen in 2D naar communicatieve bouwmodellen in 3D

Wesley Ceulemans combineert zijn expertises in zowel de bouw als informatica, maar is niet blind voor de vele bouwfouten in de sector. Daarom onderzoekt hij, samen met zijn collega’s binnen het departement Green & Tech van Hogeschool PXL, welke digitale technieken deze fouten sterk kunnen beperken. Het expertisecentrum toont ook aan dat er veel efficiëntie gewonnen kan worden als je o.m. 3D-scanners, drones en/of VR doelbewust inzet om bouwplannen meer nauwkeurig en informatief maken. Om beter te communiceren, zowel in teamverband als individueel, gebruikt Wesley de inzichten die hij verkrijgt door zijn onderzoek en door zijn interculturele ervaringen als reizende supporter van de Rode Duivels. Met de vriendelijke medewerking van Ilona Stouten, lector en onderzoeker bij het departement Green & Tech. Om meer te weten te komen over dit onderzoek klik je op deze link. https://play.acast.com/s/passie-wetenschap/07 ...
Read More
Studenten ‘bouw’ leggen examen af op virtuele werf

Studenten ‘bouw’ leggen examen af op virtuele werf

“Neem pen en papier, en... je VR-bril”: studenten ‘bouw’ leggen examen af op virtuele werf HasseltVoor de eerste keer leggen de 73 laatstejaarsstudenten in de bouwopleiding van de Hogeschool PXL hun examen ‘veiligheid en werforganisatie’ af met een VR (virtual reality)-bril op de neus. Daarmee verkennen zij om de beurt (en coronaproof) een 360°-opname van een werf, terwijl de examinator op een scherm meevolgt. “Maar de software die we hiervoor gebruiken, laat zich niet tot enkel de bouwsector beperken”, verduidelijkt Iona Stouten, lector en onderzoeker van de bacheloropleiding Elektromechanica. https://www.hln.be/hasselt/neem-pen-en-papier-en-je-vr-bril-studenten-bouw-leggen-examen-af-op-virtuele-werf~a91547fce/ ...
Read More
Virtual Reality – Leer Tools & Ontwikkeling

Virtual Reality – Leer Tools & Ontwikkeling

The Virtual Reality Society omschrijft virtual reality (VR) als ‘Een driedimensionale, computer-gegenereerde omgeving welke kan worden verkend en mee kan worden gecommuniceerd door de persoon die deze ervaart’. De potentie van de VR-techniek wordt door velen onderzoekers al genoemd, met name in het educatieve. Een grote kans dat het zich zal door gaan ontwikkelen naar een vaste waarde in het educatieve veld. MotivatieWanneer we spreken over educatie is motivatie 'om te leren' daar onlosmakelijk mee verbonden. Vanuit motivatie bekeken speelt virtual reality een interessante rol. Motivatie is een belangrijk aspect in menselijk gedrag en speelt een sleutelrol in het aanleren van nieuwe vaardigheden en het optimaliseren van het leerproces. Resultaten uit onderzoek gedaan door de Mansoura Universiteit uit Egypte laat zien dat virtual reality (game-based) leren een effectieve pedagogische tool is dat bijdraagt aan de motivatie en interesse in het leren. 'Virtual Reality wordt steeds belangrijker als educatieve tool (zowel op scholen als universiteiten) vanwege zijn interactieve en geanimeerde functies. VR...
Read More
Onderzoeker van de maand (47): Veerle Custers

Onderzoeker van de maand (47): Veerle Custers

https://www.pxlexperts.be/onderzoeker-van-de-maand-47-veerle-custers/ In onze rubriek ‘Onderzoeker van de maand’ geven we u elke maand een kleine inkijk in het leven van een (PXL-)onderzoeker. Deze maand een immer bezige bij die haar open mind en innovatiedrang ten dienste stelt van bouw en samenleving: Veerle Custers, onderzoeker binnen het expertisecentrum PXL Bouw en Energie. ...
Read More
AR4SMARTMO in Woonwoord, Magazine Sociaal Wonen

AR4SMARTMO in Woonwoord, Magazine Sociaal Wonen

De onderhoudsfase optimaliseren via digitale tools De digitalisering breekt door in de bouwsector. Hogeschool PXL wil samen met Vlaamse ondernemingen en non-profitorganisaties de digitale mogelijkheden bij onderhoud verder verkennen en aanmoedigen. Woonwoord sprak met PXL-onderzoeker Adriën Buteneers. “Onze redenering is om de ontwerpfase zo efficiënt mogelijk te maken, want daar is het meest marge. Dat kan door te investeren in digitale tools.” Adriën Buteneers Download het gehele Magazine WoonWoord over sociaal wonen nr 53Het artikel is te lezen op pagina 16 en 17 Download ...
Read More
AR: De geschiedenis – deel II

AR: De geschiedenis – deel II

Geschiedenis Als we terugkijken kunnen we stellen, dat voor het eerst gesproken werd over virtual reality in 1901 ‘A boy with a pair of spectacles that allow him to see superimposed images on people’s foreheads.’ uit het boek ‘The Master Key’ van L. Frank Baum dat men kent van The Wizard of Oz.Het verhaal gaat over de avonturen van een 15-jarige jongeman die experimenteert met elektriciteit en per ongeluk ‘The Master Key of Electricity’ aanraakt. Zo gezegd, de eerste vermelding. Hierna komt AR nog verscheidende keer terug in tal van boeken en films. In 1968 wordt de eerste daadwerkelijke stap gezet in het verwezenlijken van AR, zo weet de Harvard professor en computer wetenschapper Ivan Sutherland samen met student Bob Sproull het ‘Sword of Damocles’ te ontwikkelen. Het eerste scherm verwerkt in een headset van waaruit de eerste AR experience ontstond. Het scherm was zo zwaar, dat het nodig was deze aan het plafond te hangen; dat was ook één van...
Read More